O machismo no ollo do observador

O machismo no ollo do observador

Cando a arte cruza a liña

Hai moita xente que pensa que non é machista porque, a nivel intelectual, comprenden a realidade da muller, pero o subconsiente os traizoa.

Bibiana Santiso Naveira (Revista do Fútbol Feminino Galego, 2021)

Nun mundo cada vez máis dominado polo contido visual, as fronteiras entre a arte e a explotación poden volverse borrosas, especialmente no ámbito da fotografía rueira. Isto quedou demostrado hoxe nunha publicación recente en Instagram dunha conta coruñesa que capturou e publicou unha imaxe dunha muller desprevida na rúa. A foto, tomada xusto no momento en que un refacho de vento levantou a saia da muller, deixando o seu traseiro ao descuberto, desatou unha polémica que pon de relevo problemas profundos sobre o consentimento, a cousificación e o machismo implícito na nosa sociedade.

No centro desta controversia atópase unha violación fundamental da privacidade e o consentimento. A muller retratada non sabía que estaba a ser fotografada, e moito menos que a súa imaxe sería compartida publicamente. O feito de que o fotógrafo afirmase explicitamente que a muller «non sabía que estaba a ser fotografada» engade unha inquietante dimensión á situación. Isto non é só un fallo técnico; é unha violación da súa autonomía e o seu dereito para decidir como se representa. Ao publicar a foto sen o seu permiso, o fotógrafo ignorou o principio básico de que as persoas deben ter control sobre os seus corpos e imaxes, especialmente en momentos de vulnerabilidade.

A xustificación do fotógrafo ao publicar a foto—considerándoa unha captura rueira «artística»—revela un problema máis profundo: a cousificación das mulleres. Ao enfocarse no corpo da muller dunha maneira sexualmente suxestiva e sen o seu consentimento, a foto redúcea a un mero obxecto para a mirada do espectador. Este acto de cousificación é unha forma de deshumanización, onde o valor estético da imaxe colócase por encima da dignidade e autonomía da muller.

Este escenario tamén expón unha pregunta crítica: Consideraría o fotógrafo que a foto era «artística» se a muller non cumprise con certos estándares de beleza socialmente aceptados? Se ela fose maior, máis gorda ou con celulite visible, consideraría a imaxe digna de ser publicada? A resposta probablemente sexa non; o que suxire que a decisión de compartir a foto tiña menos que ver co seu valor artístico e máis co feito de que a aparencia física da muller axustábase a un ideal sexualizado e pechado. Esta cousificación selectiva resalta como a miúdo se valora ás mulleres principalmente pola súa aparencia, reforzando estereotipos daniños e perpetuando o machismo de maneira sutil pero constante.

Algúns argumentaron en defensa do fotógrafo que non se vía o rostro da muller, o que preservaría o seu anonimato. Con todo, o anonimato non equivale a consentimento. A ausencia dun rostro visible non cambia o feito de que o seu corpo estea a mostrarse sen o seu permiso. Ademais, a idea de que a foto tomada noutro país dalgunha maneira xustifica esta violación é profundamente errónea. O principio de respectar a privacidade e a autonomía dunha persoa é universal, transcendendo fronteiras culturais e xeográficas. Non se trata de se a muller é recoñecible ou non; trátase de respectala como un ser humano con dereitos e dignidade.

A incapacidade do fotógrafo para ver algo incorrecto na foto reflicte un problema común: o nesgo inconsciente. Poida que non tivese a intención de cousificar ou explotar á muller, pero as súas accións revelan un problema social máis profundo, onde os límites e a autonomía das mulleres a miúdo pásanse por alto ou se desestiman. Aquí é onde o machismo maniféstase na mirada do observador. Os nesgos inconscientes do fotógrafo leváronlle a priorizar a súa visión artística sobre o dereito da muller á privacidade e o respecto, demostrando o profundamente arraigado que pode estar o machismo nas nosas accións cotiás.

Os estándares éticos sobre o consentimento e o respecto á dignidade individual non están limitados pola xeografía. O feito de que algo ocorra nun contexto cultural diferente non o fai menos daniño nin eticamente aceptable. O principio universal de respectar a dignidade humana debe aplicarse en todo lugar, asegurando que as persoas sexan tratadas co respecto que merecen.

Finalmente, esta situación destaca unha preocupante dinámica de poder na que o fotógrafo exerce control sobre como se representa a unha muller, sen a súa participación nin consentimento. Este é un claro exemplo de como os desequilibrios de poder maniféstanse en situacións do día a día. A decisión do fotógrafo de publicar a imaxe sen considerar a perspectiva da muller mostra unha falta de respecto cara a ela como un ser humano con igualdade de dereitos, perpetuando así as desigualdades de xénero.

Publicar esta foto foi un erro tremendo tanto a nivel ético como moral e socialmente. Reflicte un problema máis amplo de como os nesgos inconscientes poden levar a accións que perpetúan o machismo, mesmo cando non hai intención manifesta de causar dano. Este incidente non se trata só dunha fotografía; trátase das profundas implicacións sobre como se trata e representa ás mulleres na sociedade. É crucial que recoñezamos e enfrontemos estes nesgos, asegurando que o respecto polos dereitos e a dignidade individual siga sendo unha prioridade en calquera forma de expresión artística.

2 comentarios en «O machismo no ollo do observador»

  1. Moitísimas grazas pola túa análise. Chámome Javier Quiroga e son o autor da foto. Moi de acordo con moitas cousas que escribes, sobre todo en como incluso xente que facemos un certo esforzo por non caer en actitudes machistas (ou racistas, clasistas, homófobas…) ao final, ás veces, facémolo cunha torpeza a e falta de sensibilidade ben grandes. A nivel persoal foi unha oportunidade fantástica para a reflexión e estou feliz por iso. Non o estou da dor que esa publicación puidera causar. O único co que non estou de acordo do teu artigo é coa parte de asumir a intención por parte do fotógrafo en caso de que a foto mostrara un corpo disntinto. Podes ter razón ou podes non tela, pero non tes xeito de saber o que pensar outra persoa.
    Moitísimas grazas pola reflexión.

    1. Boas Javier! Grazas polo teu comentario. Entende que as preguntas que lanzo son para que tamén quen me lea as formule. Se cadra houberas actuado igual, pero outros/as se cadra non. Ou outros/as se cadra pensarían que é menos “chula” a foto. De novo, grazas por comentar aquí e alégrome de que comprenderas o que algunhas dicíamos. Desafortunadamente, algún compañeiro fáltalle esa sensibilidade e ética de traballo.
      Un saúdo.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.